Tuesday 21 February 2012

Mesyuarat PPKI Kudat Bil 1/2012 Pada 23 Feb 2012 ditangguhkan

En Harris telah melawat PPKI SK Matunggong pada 20 Feb 2012 jam 8 pagi dan memaklumkan saya bahawa mesyuarat pengurusan Pendidikan Khas Kudat Bil 1/2012 terpaksa ditangguhkan ke suatu tarikh yang akan ditentukan kelak kerana masalah teknikal di PPD Kudat.

Wednesday 15 February 2012

Cadangan Ahli Jawatankuasa Penaja majlis Guru Pendidikan Khas Integrasi daerah Kudat 2012

JAWATANKUASA PENAJA MAJLIS GURU PROGRAM PENDIDIKAN KHAS INTEGRASI DAERAH KUDAT TAHUN 2012

PENASIHAT                                         : EN HARRIS BIN HJ AFRAIN

PENGERUSI                                         : EN. ALEX SELAMAT  

TIMBALAN  PENGERUSI                      : PN. RAINAH HARSID              

SETIAUSAHA                                      : PN. NORHAYATI ROS ZAINAL          

BENDAHARI                                       : SURIANI BINTI JAAFAR

AHLI JAWATANKUASA

BIRO KEBAJIKAN                                 : MOHD HISYAMMIEDDY BIN ESA
BIRO LAWATAN                                  : ROJIAH BINTI SAIWAH @ KARIM
BIRO SUKAN                                         : MOHD KAMRI BIN MOHD HAIRI
BIRO PENERANGAN                            : NORBAIZURA BINTI MANSOR
BIRO KURSUS & PROFESIONALSIME  : SHARIDAH BINTI ASMAN
BIRO JAMINAN & KUALITI                  : MASLINAH BINTI MARAL
BIRO DISIPLIN                                       : HALIMAH @SALINAH BT SAIRI
BIRO ICT & DATA                                 : HAIZIRAH BT MOHD HAIRI
BIRO AUDIT DALAMAN                       : SUSAN STEPHEN

Cadangan Ahli Jawatankuasa Staf PPKI daerah Kudat 2012

JAWATANKUASA STAF PROGRAM PENDIDIKAN KHAS INTEGRASI DAERAH KUDAT 2012

PENASIHAT                                       :  EN HARRIS BIN HJ AFRAIN

PENGERUSI                                       : MOHD HISYAMMIEDDY BIN ESA

NAIB PENGERUSI                             : WONG NYOK LIEN

SETIAUSAHA                                    : NURULHUDA BT LEMBUT

BENDAHARI                                     : NORSUZILAH BT TAMBUYANG

AHLI JAWATANKUASA

KETUA UNIT OUTREACH                                                      : ROHKINI SUBONGING
KETUA UNIT PENGAKAP                                                       : FARMAWAHEDA BT ZULKIFLI
KETUA UNIT PIBG PENDIDIKAN KHAS                                  : NORFAREHAN BT FADZIN
KETUA UNIT  KEBAJIKAN & PEMBANGUNAN STAF              : WIANNA MUNLOOK
KETUA UNIT JURUFOTO & DOKUMENTASI                          : CHRISTINE AU
KETUA UNIT PUBLISITI                                                         : SITI KAMALIA BT HJ HAKIM
KETUA UNIT BULETIN     & MAJALAH                                 : NOORLIZAH BT DALAWIS
KETUA UNIT KERJASAMA KOMUNITI                                  : FUZY MAGAMBIS
KETUA UNIT SAMBUTAN                                                    : ZALEHAH BTE DOLLAH
KETUA UNIT TUGAS-TUGAS KHAS                                     : LEVIAH PANUS

Surat Panggilan Mesyarat Program Pendidikan Khas Integrasi Daerah Kudat Bil 1/ 2012

                                                                                                                        Rujukan : PPDKDT/1400/
                                                                                                                        Tarikh : 15 Feb 2012
Kepada,
Semua Guru Penolong Kanan Program Pendidikan Khas Integrasi ( PPKI ), Penyelaras PPKI, Guru PPKI dan Pembantu Pengurusan Murid ( PPM ) Seluruh Daerah Kudat


Melalui,
Pengetua SMK Abdul Rahim Kudat, Pengetua SMK Kudat Dua, Guru Besar SK Pekan Kudat Dua, Guru Besar SK Tun Datu Hj Mustapha Kudat dan  Guru Besar SK Matunggong Kudat

Tuan,
MESYUARAT PENGURUSAN PROGRAM PENDIDIKAN KHAS INTEGRASI KUDAT BIL 1/2012
Dengan segala hormatnya, perkara di atas adalah dirujuk.
2.            Sukacita dimaklumkan bahawa tuan diminta hadir untuk mengikuti mesyuarat seperti di atas mengikut ketetapan berikut ;
Tarikh                  : 23 Feb 2012
Masa                    : 2.00 Petang
Tempat               : Pejabat Pelajaran Daerah Kudat

3.            Agenda mesyuarat adalah seperti berikut ;
                        i.          Ucapan Pengerusi
ii.         Pembubaran Jawatankuasa Penaja Majlis Guru Pendidikan Khas
Daerah Kudat 2011 dan Pembentukan Jawatankuasa Penaja Majlis Guru
Pendidikan Khas Daerah Kudat 2012
iii.        Penubuhan Jawatankuasa Staf Program Pendidikan Khas
Integrasi Daerah Kudat Tahun 2012
                        iv.        Pemantauan Bersepadu
                         v.        Pembentangan KSSR
                        vi.        Hal-hal lain



4.            Kehadiran adalah wajib. Sila kemukakan surat tunjuk sebab sekiranya tidak dapat hadir. Sikap menepati masa hendaklah diamalkan.

Sekian dan terima kasih

“ BERKHIDMAT UNTUK NEGARA”
Saya yang menurut perintah,

 
( HARRIS BIN HJ AFRAIN )
Penolong Pegawai Pelajaran Daerah/ Ketua Unit Jemaah Nazir Jaminan Kualiti,
b/p Pegawai Pelajaran Daerah, Pejabat Pelajaran Daerah Kudat.

SK -          Pengarah, Jabatan Pelajaran Negeri Sabah
-         Ketua Sektor, Sektor Pendidikan Swasta dan Pendidikan Khas

Data Emis Online Untuk tindakan segera

Kepada Penolong Kanan Pendidikan Khas dan Penyelaras, sila key in data terperinci murid OKU sekolah masing-masing di http://emisonline.moe.gov.my/  . Id dan pasword sila akses gmail kita. Harap maklum

Monday 6 February 2012

Makluman Kepada Semua Guru Penolong Kanan Pendidikan Khas / Penyelaras PPKI Daerah Kudat

Perkara : Perbincangan dengan PPD
Tempat : Pejabat En Haris Hj Afrain PPD Kudat
Masa : 1.00 Petang
Tarikh : 7 Feb 2012

Data PPKI Daerah Kudat Sehingga 31 Jan 2012

Daerah Kudat mempunyai 3 buah Program Pendidikan Khas Integrasi ( PPKI ) sekolah rendah dan 2 buah di sekolah menengah. Lokasi 4 buah PPKI terletak berhampiran Bandar Kudat iaitu PPKI SK Tun Datu Hj Mustapha, PPKI SK Pekan Kudat dua, PPKI SMK Abdul Rahim dan PPKI SMK Kudat Dua. Hanya PPKI SK Matunggong terletak 45km jauhnya dari pusat Bandar. Jadual di bawah menunjukkan maklumat terkini dan data sehingga 31 Jan 2012 setiap PPKI:

BIL
NAMA SEKOLAH
NAMA PENTADBIR
JUMLAH MURID
JUMLAH GURU
JUMLAH PEMBANTU PENGURUSAN MURID
 ( PPM )
1.
SK TUN DATU HJ MUSTAPHA
HALIMAH @ SALINAH BTE SAIRI
( GURU PENOLONG KANAN PENDIDIKAN KHAS )
42
8
4
2
SK PEKAN KUDAT DUA
RAINAH BTE HARSID
( PENYELARAS )
10
2
1
3
SK MATUNGGONG
MOHD HISYAMMIEDDY ESA
( PENYELARAS )
5
1
1
4
SMK KUDAT DUA
SURIANI BINTI JAAFAR
 ( PENYELARAS )
42
5
1
5
SMK ABDUL RAHIM
NORHAYATI ROS BT ZAINAL ABIDIN
 ( PENYELARAS )
12
1
1

KSSR BPKHAS

LAPORAN MESYUARAT PENYELARASAN AKTIVITI KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH
( KSSR ) PENDIDIKAN KHAS ( MASALAH PEMBELAJARAN ) TAHAP SATU ZON SABAH-LABUAN
Tarikh  : 21 Nov – 24 Nov 2011
Tempat : Kinabalu Daya Hotel, Kota Kinabalu Sabah
 KEHADIRAN
1.       Pn Oliza Omar - BPKhas
2.       En Rozaini Saharudin – BPKhas
3.       Tuan Haji Ahmad Sabari Bin Kamari – Ketua Sektor Pendidikan Swasta dan Pendidikan Khas
4.       Kassim Hj. Buntak – Ketua Unit Pendidikan Khas
5.       Madjaie – Penolong Pengarah


MINIT CURAI
1.       Memperbetulkan pelaksanaan KSSR 2011
2.       Implementkan dokumen standard ke Rancangan Pengajaran Harian ( RPH ) 
3.       Latihan pengajaran melalui Micro-teaching
4.       Rintis Tahun 4 di mana waktu keseluruhan 1440 masa
5.       Memahami 4 fasa pengajaran ( Persediaan, Imaginasi, Perkembangan dan Tindakan )
6.       Boleh mohon guru ganti jika kekurangan guru dalam melaksanakan KSSR
7.       KSSR Tahun 1 boleh naik ke KSSR Tahun 2 jika melepasi 85%
8.       Keupayaan murid mengikut umur kognitif
9.       Laksanakan Standard Kandungan yang boleh dicapai saja dalam KSSR tahun semasa
10.   Buku Teks Pendidikan Khas akan diterbitkan pada tahun 2013
11.   Pertanyaan lanjut berhubung terus dengan En Rozaini Saharudin 03-88842237/2236 atau hp 013-9286084 atau Pn Oliza Omar di email oliza_o@yahoo.com
12.   Pemahaman Elemen Merentas Kurikulum perlu diterapkan dalam pengajaran.
13.   Konsep belajar melalui TMK dan belajar dengan TMK
14.   Amalkan sikap berkongsi ilmu pengetahuan dan pengalaman
15.   Jurulatih Kebangsaan ( Kemahiran Manipulatif  = 012-8126162 )
16.   Satu standard pembelajaran akan melahirkan beberapa objektif
17.   Jalankan saja standard kandungan yang yakin mampu dicapai bagi tahun semasa
18.   Fahami konsep “EXPLICIT” iaitu boleh dicapai
19.   Setiap RPH yang hendak ditulis hendaklah mengutamakan pembelajaran murid
20.   Beberapa aktiviti menarik bagi kemahiran bahagian anggota badan ( 1.1, 1.1.1 )
- Tepuk Oreo ( putar, jilat, celup, isyarat tangan 2 = oreo )
- Tepuk coca cola
- Permainan keretapi ( bunyi tuuut senyaring boleh, tepuk, brek dan booom )
- Tepuk hujan lebat vs tepuk hujan renyai
      21. Jangan melabel murid pendidikan khas dengan label yang negative
      22. Murid perlu belajar secara pengalamian ( merasa )
      23. Bagi aktiviti mendepa, pastikan tangan betul-betul lurus
      24. Pernafasan yang betul ialah perut saja kembung kecut
      25. Motor kasar ialah pergerakan anggota badan yang besar seperti kaki dan tangan
      26. Motor halus ialah pergerakan jari jemari
      27. Lokomotor ialah beralih pergerakan tempat ( tepuk tangan sambil kaki melangkah ke hadapan )
28. Guru pendidikan khas lebih memahami keistemewaan murid berbanding doktor
29. Terbalikkan duit syiling atas meja dinamakan sebagai mengutis
30. Aktiviti mencebis dan menampal ( kertas putih, kertas warna,gam air)
31. Perbincangan dalam kumpulan dipantau jurulatih negeri
32. Soft copy Dokumen Standard Tahun 1 dan Tahun 2 terkini sudah dibekalkan kepada semua penyelaras dalam pendrive

PROFESIONALISME

LAPORAN KURSUS PROFFESIONALISME PEGAWAI PENDIDIKAN KHAS DAERAH / PENOLONG KANAN DAN PENYELARAS PENDIDIKAN KHAS / WAKIL GURU PEMULIHAN KHAS DAERAH, JABATAN PELAJARAN NEGERI SABAH

Tarikh  : 8 Nov – 10 Nov 2011
Tempat : Bilik Raya 1, Sabah Oriental Hotel Karamunsing Kota Kinabalu
 KEHADIRAN
1.       Tuan Haji Ahmad Sabari Bin Kamari – Ketua Sektor Pendidikan Swasta dan Pendidikan Khas
2.       Kassim Hj. Buntak – Ketua Unit Pendidikan Khas
3.       Jefrey Sarikul – Penolong Pengarah
4.       Afizul Ag Amin – Penolong Pengarah
5.       Lawasa Amat Kasim - Penolong Pengarah
6.       Rohani Karim – Guru Disleksia
7.       Rohaya Hj Raffae - Penolong Pengarah
8.       Pegawai Khas Pendidikan Khas setiap PPD dan wakil sekolah

AGENDA
1)      Taklimat Urusetia
2)      Ceramah bertajuk ’Guru Relevan Penjana Kecemerlangan’
3)      Perancangan Strategik dan Takwim Pendidikan Khas
4)      Taklimat Kem 1 Murid 1 Sukan – Puan Zainun@Norainun Lain
5)      Ceramah bertajuk ’Motivasi Diri Mencari kebahagiaan’
6)      Verifikasi Data Pendidikan Khas
7)      Perancangan Strategik Pemulihan Khas
8)      Disleksia
9)      Amanat oleh Ketua Sektor
10)   Isu-isu semasa
11)   Hal-hal lain
CATATAN

Bil.
Agenda
Perkara
1.0
Taklimat Urusetia –
Jefrey Sarikul
1.1   Urusan penginapan, makanan dan kemaskini tentatif kursus
1.2   Info aktiviti terdekat Pendidikan Khas iaitu Klinik Futsal pada 10 Nov, Klini Petanque 12 Nov, Kem 1Murid 1Sukan 14-16 Nov 2011
1.3   Pendidikan Khas menekankan aspek pengurusan
1.4   Guru Pemulihan Khas Tambahan ialah penjenamaan baharu ( dulu Guru Pemulihan Linus ). Bidang tugas jika PROTIM ( guru bergerak antara sekolah )
1.5   Karnival Kebudayaan Pendidikan Khas Sabah Feb 2012 bertema 1Malaysia
2.0
Ceramah bertajuk ’Guru Relevan Penjana Kecemerlangan’ –
Kassim Hj. Buntak
2.1 Relevan bermaksud berubah, tepat ikut masa dn sesuai dengan keadaan semasa
2.2 Elemen yng perlu ad dalam diri guru relevan ( GR ) ialah kecemerlangan kerja, keberkesanan kerja, memenuhi kehendak klien, mempunyai kemahiran yang sesuai dan sentiasa memakai pelbagai ‘topeng’ kendiri
2.3 Keperluan Guru Relevan ilah mesti menguasai ilmu asas, kemahiran komunikasi,kemahiran mendengar, kemahiran psikologi, kemahiran sosiologi dan kemahiran falsafah
2.4 Cara menjadi guru relevan ialah mesti menguasai kemahiran asas, fokus matlamat, boleh memanusiakan manusia dan mesti menjadi GURU ( guna untuk rakyat umum ) dan tidak sekadar hanya menjadi cikgu ( tugas rutin mengajar di sekolah sahaja )
2.5 Terdapat 4 teknik mendidik iaitu lakukan untuk murid, bantu murid buat, perhati murid buat dan biarkan murid lakukan sendiri
2.6 Guru relevan yang ingin menjadi guru berkesan hendaklah sentiasa mahu belajar, sikap ingin tahu dalam konteks kerangka ilmu, ingin berubah, pro aktif, berusaha mahu ke hadapan, memiliki ilmu pengurusan, asas kaunseling, dinamik, tidak statik, banyak bekerja kurang bercakap, mengamalkan teori pembelajaran, banyak mengkaji dan membaca, suka bergaul, hubungan baik dengan komuniti, sentiasa buat penambahbaikan, menjadi guru pendamping, bertugas tanpa mengira masa dan mengutamakan kerja berbanding ganjaran serta selalu membuat kajian lapangan untuk mengukur tahap kejayaan.
3.0
Perancangan Strategik Pendidikan Khas –
Jefrey Sarikul
3.1 Fokus JPN 2012-2016
3.2 Terdapat 4 fokus utama iaitu menguasai 4M prasekolah swasta sebelum masuk ke tahun satu, pematuhan Akta Pendidikan oleh Institusi Pendidikan Swasta, Kemenjadian murid Program Pendidikan Khas Integrasi Beermasalah Pembelajaran dan kemenjadian murid pemulihan khas dalam aspek 3M
3.3 Format Perancangan Strategik akan dimuatnaik di email spspkjpnsbh2010@gmail.com
3.4 Kepakaran Perancangan Strategik boleh rujuk terus di Sektor Pengurusan Akademik ( SPA )
3.4 Fokus aktiviti yng ada di Sabah dan kebangsaan

4.0
Taklimat Kem  1 Murid 1 Sukan (1M1S) – Puan Zainun@Norainun Lain ( PPD Tuaran )
4.1 Kem 1M1S akan diadakan di Pusat Ko Kiulu
4.2 Tarikh tutup penyertaan 11 Nov 2011
4.3 Aktiviti seperti bola tampar, bola jaring, olahrga, petanque dan permainan dalaman
4.4 Target penyertaan seramai 250 termasuk guru pengiring seluruh Sabah
4.5 Perjalanan ke lokasi ditanggung PPD setiap daerah
4.6 Penganjur akan sediakan cendera kendangan berbentu tuala dan baju T-Shirt
4.7 AMBIL PERHATIAN-SURAT KEBENARAN PENJAGA MESTI ADA

5.0
Ceramah bertajuk ’Motivasi Diri Mencari kebahagiaan’ –
 Kassim Hj. Buntak
5.1 Fahami konteks motivasi luaran dan dalaman
5.2 Menghayati proses kehidupn ( masa lalu, masa kini dan masa depan )
5.3 Elakkan situasi staf Vs Bos seperti kutuk mengutuk, berpuak-puak, perli bos, menjatuhkan bos, memburukkan bos, boikot bos, sindir bos, guna-guna bos, bangga diri, memukul bos dan melawan bos.
5.4 Jika umur sudah 50 tahun..berubahlah..
5.5 Manusia yang bertopeng negatif ialah bermuka-muka, gergaji dua mata, mengampu dan selalu berpura-pura
5.6 Jika Topeng positif dibuka maka menjadilah kita memahami dan nampak diri sebenar, berubah ke arah positif, yakin dan bangga dengan diri sendiri
5.7 Elakkan sikap buruk kehidupan seperti prasangka buruk, dengki, iri hati, cemburu, pendendam dan ego tidak mahu menerima teguran
5.8 Amalkan LEPS ( Love, Enjoy, Proud,Sincere ) dalam pekerjaan dan menjalani kehidupan
5.9 Harapan agar kita sedar diri, sedar ruang dan mahu berubah daripada negatif ke positif, lemah ke bertenaga, gagal ke berjaya, cikgu ke guru
5.10 Betulkan niat setiap amal jariah yang dilakukan
5.11 “Kita Penabur, pemberi, penyampai, pembimbing dan pencetus idea”
6.0
Verifikasi Data Pendidikan Khas –
Afizul Ag Amin
6.1 Isu dalam Mesyuarat Penyelarasan Data PPKI di Putrajaya ialah peruntukan guru jangan lebih ( pastikan ikut APM ), kemungkinan nisbah 1 guru 6.5 murid akan dipinda ke 1 guru 10 murid, perjawatan 2012 tidak akan dipertimbangkan jika kouta 2011 belum diisi dan bekalan guru kurang
6.2 Data berakhir 31 Oktober 2011, kekurangan guru PPKI Sekolah Rendah di Sabah ialah 6 orang ( 350 layak, 344 diisi )
6.3 Bagi Kudat, kekurangan guru berlaku di SK Matunggong ( 1 Orang ) dan SK Tun Datu Hj Mustapha ( 2 orang ). Senario sama berlaku di sekolah menengah di mana SMK Abdul Rahim kekurangan 1 guru dan SMK Kudat 2 kekurangan 2 guru.
6.4 Bagi kes bilangan murid layak penempatan terlalu ramai, sekolah boleh menangguhkan penempatan murid kategori slow learner( kekalkan dulu murid ini di kelas pemulihan khas atau aliran perdana atas budi bicara Guru Besar ) dan mengutamakan murid keperluan khas yang teruk seperti autisme, hyperaktif dan perkembangan lewat.
7.0
Perancangan Strategik Pemulihan Khas –
Lawasa Amat Kasim
7.1 Dua fokus utama iaitu Murid Sifar Linus Tegar dan Bekas Murid Pemulihan mendapat C dalam UPSR bagi subjek BM dan Matematik
7.2 Program mesti kreatif dan dapatkan kewangan melalui panitia, Bimbingan dan kaunseling serta PIBG
8.0
Disleksia - Rohani Karim
8.1   Disleksia ialah kesukaran perkataan
8.2   Senaman otak sebelum pembelajaran
8.3   Konflik ujian bertulis vs lisan
8.4   Peperiksaan awam boleh mohon’reader’ dan keistemewaan khas seperti menaip jawapan dan masa tambahan
8.5   Murid disleksia selalu pbersikap pelik dengan menimbulkan perangai bukan-bukan dalam kelas seperti selalu minta perhatian
8.6   Instrumen Senarai Semak ( ISD ). 111 = kebarangkalian disleksia
8.7   Hanya murid disleksia sahaja fokus dalam program spesifik disleksia PPKI. Jika murid ada masalah lain hendaklah ditempatkan di program masalah pembelajaran
8.8   Pastikan murid melalui semua proses pendidikan di tahun satu sebelum disahkan disleksia (umur bawah 8 tahun bukanlah disleksia )
9.0
Amanat oleh Ketua Sektor Tuan Haji Ahmad Sabari Bin Kamari
9.1 SKPM3 mesti buat
9.2 Fokus kemenjadian murid
9.3 Kita hendaklah menjadi manusia yang sukarela memberi perkhidmatan dan bukannya terpaksa berkhidmat
9.4 Transformasi hanya akan terlaksana dengan kekuatan seluruh ahli dalam unit melakukan perubahan yang positif
9.5 Kurikulum Pendidikan Khas merupakan jelmaan pendidikan sebenar dalam memanusiakan manusia kerana murid dididik terus pengetahuan pengurusan kehidupan realiti yang sebenar dan tiada beban peperiksaan
10.0
Isu-isu semasa –
Tuan Haji Ahmad Sabari Bin Kamari
10.1 BTC terus memberikan komitmen membantu transisi kerjaya murid pendidikan khas pada tahun 2012
10.2 Kita semua perlu berfikiran besar seperti China jika ingin memajukaan Pendidikan Khas Sabah
11.0
Hal-hal lain
11.1 Sistem fail masih belum dimuktamadkan ( masih menunggu bengkel dari Unit Perkhidmatan dan Rekod JPN Sabah
11.2 Pengurusan organisasi PPKI Sabah akan ebih berkesan melalui ‘Zoning’ di mana setiap zon akan berbincang dan membantu PPD menyelaraskan aktiviti tahunan setiap zon melalui platform seperti ‘Majlis Guru Pendidikan Khas’ dan lain-lain
11.3 Pematuhan aktiviti dasar Kementerian Pelajaran Malaysia dan Jabatan Pelajaran Sabah hendakla terus diperkasa