LAPORAN MESYUARAT PENYELARASAN AKTIVITI KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH
( KSSR ) PENDIDIKAN KHAS ( MASALAH PEMBELAJARAN ) TAHAP SATU ZON SABAH-LABUAN
Tarikh : 21 Nov – 24 Nov 2011
Tempat : Kinabalu Daya Hotel, Kota Kinabalu Sabah
KEHADIRAN
1. Pn Oliza Omar - BPKhas
2. En Rozaini Saharudin – BPKhas
3. Tuan Haji Ahmad Sabari Bin Kamari – Ketua Sektor Pendidikan Swasta dan Pendidikan Khas
4. Kassim Hj. Buntak – Ketua Unit Pendidikan Khas
5. Madjaie – Penolong Pengarah
MINIT CURAI |
1. Memperbetulkan pelaksanaan KSSR 2011 2. Implementkan dokumen standard ke Rancangan Pengajaran Harian ( RPH ) 3. Latihan pengajaran melalui Micro-teaching 4. Rintis Tahun 4 di mana waktu keseluruhan 1440 masa 5. Memahami 4 fasa pengajaran ( Persediaan, Imaginasi, Perkembangan dan Tindakan ) 6. Boleh mohon guru ganti jika kekurangan guru dalam melaksanakan KSSR 7. KSSR Tahun 1 boleh naik ke KSSR Tahun 2 jika melepasi 85% 8. Keupayaan murid mengikut umur kognitif 9. Laksanakan Standard Kandungan yang boleh dicapai saja dalam KSSR tahun semasa 10. Buku Teks Pendidikan Khas akan diterbitkan pada tahun 2013 11. Pertanyaan lanjut berhubung terus dengan En Rozaini Saharudin 03-88842237/2236 atau hp 013-9286084 atau Pn Oliza Omar di email oliza_o@yahoo.com 12. Pemahaman Elemen Merentas Kurikulum perlu diterapkan dalam pengajaran. 13. Konsep belajar melalui TMK dan belajar dengan TMK 14. Amalkan sikap berkongsi ilmu pengetahuan dan pengalaman 15. Jurulatih Kebangsaan ( Kemahiran Manipulatif = 012-8126162 ) 16. Satu standard pembelajaran akan melahirkan beberapa objektif 17. Jalankan saja standard kandungan yang yakin mampu dicapai bagi tahun semasa 18. Fahami konsep “EXPLICIT” iaitu boleh dicapai 19. Setiap RPH yang hendak ditulis hendaklah mengutamakan pembelajaran murid 20. Beberapa aktiviti menarik bagi kemahiran bahagian anggota badan ( 1.1, 1.1.1 ) - Tepuk Oreo ( putar, jilat, celup, isyarat tangan 2 = oreo ) - Tepuk coca cola - Permainan keretapi ( bunyi tuuut senyaring boleh, tepuk, brek dan booom ) - Tepuk hujan lebat vs tepuk hujan renyai 21. Jangan melabel murid pendidikan khas dengan label yang negative 22. Murid perlu belajar secara pengalamian ( merasa ) 23. Bagi aktiviti mendepa, pastikan tangan betul-betul lurus 24. Pernafasan yang betul ialah perut saja kembung kecut 25. Motor kasar ialah pergerakan anggota badan yang besar seperti kaki dan tangan 26. Motor halus ialah pergerakan jari jemari 27. Lokomotor ialah beralih pergerakan tempat ( tepuk tangan sambil kaki melangkah ke hadapan ) 28. Guru pendidikan khas lebih memahami keistemewaan murid berbanding doktor 29. Terbalikkan duit syiling atas meja dinamakan sebagai mengutis 30. Aktiviti mencebis dan menampal ( kertas putih, kertas warna,gam air) 31. Perbincangan dalam kumpulan dipantau jurulatih negeri 32. Soft copy Dokumen Standard Tahun 1 dan Tahun 2 terkini sudah dibekalkan kepada semua penyelaras dalam pendrive |
No comments:
Post a Comment